Berichten over Sectie Digitalisering

  1. 15 januari 2025

    ‘Technologische ontwikkelingen veranderen ons werk’

    Martin Woodward en Mariëlle Trimbos-Hartman zijn experts op het terrein van digitalisering en vormen samen het bestuur van de NGB-sectie Digitalisering. Zij delen graag hun kennis over zaken als AI met hun collega-bedrijfsjuristen.
    ‘De kracht van het NGB ligt in de praktische uitwisseling van ideeën en ervaringen, om elkaar op weg te helpen.’

    Lees meer
  2. 16 oktober 2024

    Compliant met de AI Act: easy-peasy of werk aan de winkel?

    Op 1 augustus 2024 is de langverwachte AI-Act in werking getreden. Dit artikel biedt een aantal praktische handvatten zodat je als bedrijfsjurist je organisatie kunt helpen compliant te worden met deze nieuwe regelgeving. Dit gaat niet alleen IT-juristen aan. AI zal in de toekomst in al onze processen verwerkt zitten - voor zover dat nu nog niet het geval is. 

    Lees meer
  3. 15 februari 2024

    Hoe kun je als bedrijfsjurist waken over webshop compliance? Valkuilen en tips

    In een tijdperk waarin digitalisering voortdurend toeneemt, is een online winkel voor bedrijven van onschatbare waarde. Klanten verwachten niet alleen een vlekkeloze winkelervaring op het web, maar hechten ook waarde aan de bescherming van hun persoonlijke gegevens en rechten. 

    Lees meer
  4. 25 oktober 2023

    ChatGPT: vervanger van bedrijfsjuristen?

    Anno 2023 kun je geen krant openslaan of nieuwssite bekijken zonder te struikelen over de artikelen die gouden bergen beloven dankzij de komst van geavanceerde kunstmatige intelligentietoepassingen. 

    Lees meer
  5. 25 april 2023

    Stappen zetten in de metaverse; hoe zit het met juridische en fiscale aspecten?

    Er bestaat niet zoiets als één metaverse. De metaverse is feitelijk een verzameling van metaverses, dat wil zeggen: virtuele werelden, met verschillende doelen en eigenaren, waartussen je (eventueel met een avatar) vrij kunt bewegen. 

    Lees meer
  6. 23 november 2022

    De bedrijfsjurist en de AI Act: genoeg te doen!

    Wie had ooit gedacht dat kunstmatige intelligentie (in het Engels artificial intelligence, afgekort ’AI‘) nu al in zoveel sectoren in onze samenleving een rol zou vervullen? 

    Lees meer
  7. 1 juni 2022

    NIS2-richtlijn | Cybersecurity: voer voor de bedrijfsjurist

    Een nieuwe Europese richtlijn (NIS2) scherpt de regelgeving op het gebied van cybersecurity aan. De reikwijdte wordt groter en de boetes worden hoger. Cybersecurity verdient een plek op de agenda van de bedrijfsjurist. In dit artikel krijg je een overzicht van de veranderingen, plus een aantal waardevolle tips voor de praktijk.

    Lees meer
  8. 5 oktober 2021

    Contracteren In De Cloud: Up, Up and Away?

    Juridische Aandachtspunten voor Cloudsourcing en SAAS-Overeenkomsten

    Organisaties maken meer en meer, zelfs onbewust, gebruik van software die zich niet langer binnen hun eigen IT-infrastructuur bevindt. Deze software wordt door aanbieders aangeboden in de vorm van een dienst, die via het internet toegankelijk is. 

    Lees meer
  9. 29 juni 2021

    Open source software, opgehelderde misvattingen en praktische handvatten

    Voor veel bedrijfsjuristen valt het gebruik van Open Source Software ("OSS”) in hun organisaties in de afdeling ‘wat niet weet, wat niet deert’. Open source en OSS spelen echter een grote rol bij het gebruik en inzetten van software. Het gebruik van OSS is, net als bij commercieel aangeboden en gelicentieerde software, niet vrij van risico’s. 

    Lees meer
  10. 28 maart 2021

    Risicobeperking bij contracteren met startups

    Het aangaan van een samenwerking met, of het aanschaffen van producten of diensten van een startup kan voordelen bieden ten opzichte van gevestigde leveranciers: startups zijn vaak flexibeler qua prijsstelling en productkenmerken, contracten nemen doorgaans minder tijd in beslag om te onderhandelen en implementatieprocessen zijn korter van duur.

    Lees meer
  11. 22 juni 2020

    Digitale handtekeningen: praktische aandachtspunten

    Hoe ging uw organisatie om met de noodzaak om handtekeningen te zetten onder documenten toen iedereen ten gevolge van COVID-19 verplicht thuis moest werken? Konden uw collega’s zonder belemmering thuis apparatuur (printers) aansluiten? En wat deden zij met de geprinte (mogelijk vertrouwelijke) documenten die thuis ondertekend werden?

    Lees meer
Sluiten